Öppet brev till Greta om Stockholmstrafiken

Hej Greta,

Kan man beställa en utskällning? Trafikborgarrådet, tillika Miljöpartisten Daniel Helldén tvingar Stockholmsbilisterna till ca 180 miljoner timmar tomgångskörning per år.

I Stockholm har trafikborgarrådet Daniel Helldén vidtagit omfattande ombyggnad av staden som dramatiskt försvårat framkomligheten för stockholmsbilisten. Dels har en stor del av tidigare huvudleder helt stängts av och andra halverats. Även antalet parkeringsplatser har decimerats.

Detta drabbar Stockholms ca 400 000 bilister varje dag. När det gäller mig själv har jag lagt till en extra tidsmarginal om ca 60 minuter inför avresa till city: 40 minuter i krypköer och märkliga omvägar och ca 20 minuter (enligt Easy Park) för att hitta en parkeringsplats.

På väg ut från city tar det ca 40 minuter från Sveavägen till Globen, det ska ta 10.

Så totalt 90 minuter extra körtid per bil, varje dag, varav merparten av denna extra körtid är tomgångskörning i näst intill stillastående köer.

Tomgångskörning strider mot lagen.
I Stockholms stad får motorn gå på tomgång i högst en minut, enligt de lokala hälsoskyddsföreskrifterna. Trafikborgarrådet Daniel Helldén har alltså försatt Stockholms ca 400.000 bilister om dagen i en situation som tvingar dem alla att bryta mot lagen om tomgångskörning. Detta då köerna inte förmedlar något alternativ än att köra på tomgång.

Miljökostnaden för miljöpartisten Daniel Helldéns åtgärder är hög.
400 000 bilar med ca 90 minuters extra körtid varje dag ca 300 dagar (om vi räknar bort lite pga semestrar) genererar en onödig tomgångskörning om ca 180 000 000 timmar per år. Alltså 180 miljoner timmar!

  • Tomgångskörning är farligt för lungor och hjärta
  • Tomgångskörning bidrar till ökad miljöförstöring i form av utsläpp av giftiga gaser.
  • I Stockholms stad får motorn gå på tomgång i högst en minut. Daniel Helldén tvingar således ca 400 000 bilister om dagen till att begå lagbrott.

 

Så åter till min fråga till dig Greta.
Vad anser du om Daniel Helldéns åtgärder och dess effekter på miljön?

– Är det värt att skälla ut honom?

Do you dare?

 

Stockholm den 2 oktober 2019
Ivan Daza, stockholmsbilist

 

qef

Länkar till källor:

 

 

2 reaktioner till “Öppet brev till Greta om Stockholmstrafiken

  1. Du är lysande som vanligt men jag tvivlar på att den unga Frk Thunberg någonsin kommer att läsa det du skrivit. Möjligen kommer någon av de många lobbyister och spinndoktorer som parasiterar på henne att servera någon form av snömos. Håll ut.

    Gillad av 1 person

  2. Droppen var ju när han hånade den han som vann i domstol att vissa parkeringsskyltar var olagliga i vissa förorter. Detta genom att trotsa domstolsutslaget om att ta bort de olagliga parkeringsskyltarna och istället säga: ”Snart blir det lagligt om dessa P-skyltar därför ska de olagliga P-skyltarna vara kvar.” Och detta med ett hånfullt ansikte på bild i tidningsläsarna. Ohygglig bild är bara förnamnet.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s